Марк Карни представи нов законопроект за икономиката

11.06.2025

Премиерът Марк Карни представи в петък мащабен законопроект, чиято цел е да ускори одобрението на инфраструктурни проекти и да премахне дългогодишни вътрешни търговски бариери. Тази инициатива е част от по-широката стратегия на правителството за засилване на икономическия потенциал на Канада в условията на нарастваща световна нестабилност.

Законът, наречен „Една канадска икономика“, е ключов елемент от проактивната програма на Карни. Той предвижда обединяване на регулаторните процеси и създаване на единен вътрешен пазар в страната.

„Канада беше страна, която умееше да реализира големи проекти“, заяви Карни на пресконференция. „Но през последните десетилетия това стана прекалено трудно.“ За да се преодолее този проблем, законопроектът цели да съкрати времето за одобрение на федерално ниво от пет на две години чрез създаване на централен офис за разрешителни и прилагане на принципа „един проект – едно оценяване“.

Проекти, определени от федералния кабинет като „национално значими“, като железопътни линии, пристанища, тръбопроводи и електропреносни мрежи, ще преминават през опростени оценки, съсредоточени не върху това дали са необходими, а върху това как да се осъществят. За да бъдат одобрени, те трябва да изпълняват поне част от пет предварително зададени критерии, включително икономически ползи, участие на коренни народи и принос към климатичните цели, макар властите да подчертават, че тези изисквания са ориентировъчни, а не задължителни.

Новият подход е провокиран от опасенията, че регулаторното затруднение пречи на Канада да изнася природните си ресурси. „Когато агенциите разглеждат нов проект, първият им въпрос е: Защо?“, каза Карни. „С този закон ще започнем да се питаме: Как?“

Законопроектът също така засяга вътрешните търговски бариери, които според икономисти струват на страната десетки милиарди долари годишно под формата на загубена продукция и ефективност. Една от основните разпоредби предвижда признаване на провинциалните стандарти за стоки, услуги и професионални квалификации като еквивалентни на федералните. Въпреки това реалната мобилност между провинциите ще зависи от тяхното съгласие и сътрудничество.

Лидерът на Консервативната партия Пиер Поалиевър изрази съмнение относно ефективността на закона, като определи мерките за вътрешна търговия като „малка стъпка“. „Това са бебешки стъпки, когато имаме нужда от гигантски скок“, коментира той, като предложи провинциите да получат финансови стимули за премахване на останалите бариери.

Макар някои провинции вече да са сключили двустранни търговски споразумения, други все още се колебаят. Федералното правителство заяви, че ще премахне всички свои изключения от Канадското споразумение за свободна търговия до 1 юли, с надеждата, че това ще насърчи хармонизацията и между провинциите.


Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.