Среброто започна новата година с повишение. Металът приключи 2024 с ръст от над 25% като по този начин сложи край на 3-годишния период на консолидация.
За разлика от златото обаче, среброто не успя да достигне историческия си връх. На този фон много пазарни участници си задават въпроса дали настоящата 2025 ще бъде отново силна за метала. Въпреки краткосрочните предизвикателства, доста анализатори смятат, че среброто ще достигне психологическата зона от 35 USD за тройунция.
Фундаментални фактори, които ще влияят на цената
Един от факторите, които ограничават ръста на метала е състоянието на китайската икономика. Китай е най-големият потребител на злато в света и втори на сребро след САЩ. За инвеститорите е важно да следят икономическите данни, които идват от Китай. В случай, че се очертае тенденция на по-силни от очакваното данни, това би означавало, че фискалната подкрепа от страна на китайските власти най-накрая започва да дава отражение върху икономиката, което може да доведе до по-голямо търсене на всички видове индустриални и благородни метали.
В САЩ очакванията са, че през настоящата година паричната политика на Федералния резерв ще остане затегната. На последното заседание през декември централните банкери ревизираха прогнозите си за лихвените намаления през 2025 до едва две (спрямо четири през септември). Тази промяна идва на фона на несигурността около бъдещите политики на новата администрация на Тръмп.
Това вероятно ще задържи доходността по американските облигации сравнително висока, а долара – силен. И двете са потенциални пречки пред по-сериозното поскъпване както на златото, така и на среброто. Повишената доходност по облигациите увеличава алтернативните разходи за притежание на злато и сребро, които не са доходни активи, докато силният долар оскъпява среброто и златото за международните купувачи.
Въпреки всички предизвикателства голяма част от пазарните наблюдатели са оптимистично настроени за среброто. И това е така, тъй като очакванията са в дългосрочен план търсенето на метала да се увеличи. Среброто е важен компонент във високите технологии, поради което търсенето се очаква да нарасне.
Техническа картина
След като достигна почти 35 долара за тройунция през изминалата година, среброто впоследствие отбеляза няколко по-ниски върхове и дъна. Цената успя да пробие няколко ключови нива на подкрепа, поради което цялостния бичи импулс от 2024 бе загубен. Въпреки това доста експерти са на мнението, че дългосрочния тренд остава положителен.
Зоната около 28.50-29.00 долара към момента се очертава като ключова подкрепа, където може да е началото на ново възходящо движение. Алтернативно, ако понижението продължи, следващата ключова зона се очертава да е в зоната около 26.00 – 26.50 USD. Този сценарии би подкопал още повече бичия импулс, което ще даде допълнителна увереност на мечките.
Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.