Как ще се представи европейската икономика през 2025 г.?

04.12.2024

Икономическите перспективи за Европа през следващата година се очертава да бъдат сложен микс от промени във фискалната политика на водещите европейски икономики, търговска несигурност и инфлационна динамика.

Преобладаващите прогнози са, че през 2025 г. ръстът на брутния вътрешен продукт (БВП) на еврозоната ще е около 0.9%, подкрепен главно от потреблението. Това възстановяване се дължи на продължаващата дезинфлация, която подпомага нарастването на реалните доходи.

По отношение на инвестициите на бизнеса, очакванията са те да останат слаби поради засилената търговска несигурност.

Европейската централна банка (ЕЦБ) вероятно ще продължи с цикъла на намаление на лихвите. Според анализатори на Bank of America, депозитната лихва може да спадне до 1.5% през септември. Това е така, тъй като централните банкери продължават борбата със слабия икономически растеж. От друга страна, инфлацията в еврозоната вече е под целевото ниво от 2%, което означава, че ЕЦБ няма стимул да държи лихвите високи.

По отношение на инфлацията прогнозите са, че през 2025 г. тя ще достигне 1.6%, което отразява ефекта от по-ниските цени на енергията и слабото потребление.

Въпреки тези предизвикателства потенциалното преразглеждане на фискалните политики на водещите европейски икономики може да повиши потенциала за ръст на европейската икономика.

Пример за промяна във фискалната политика е Великобритания. Икономическата конюнктура в Обединеното кралство е малко по-различна. Очакванията са, че през 2025 г. британската икономика ще нарасне с 1.5%. Като основен фактор за ръста се посочват мерките за фискално облекчение, които въведе правителството през октомври 2024 г.

Въпреки това инфлационните рискове за британската икономика се запазват, като преобладаващите прогнози са, че инфлацията ще се задържи над целевото ниво до средата на 2026 г. Английската централна банка вероятно ще продължи с намаленията на лихвите, като се очаква, че в началото на 2026 г. основният лихвен процент ще достигне 3.5%.

Рисковете, свързани с въвеждането на потенциални мита от страна на администрацията на Тръмп, могат да окажат неблагоприятно въздействие върху търговията и потребителските нагласи.

Икономиките на Германия и Франция са изправени пред най-сериозни предизвикателства. Прогнозите за ръста на немската икономика бяха понижени до 0.4% за следващата година поради продължаващите проблеми, свързани с пазара на труда, както и фискалните предизвикателства.

От друга страна, във Франция политическата несигурност около бюджета може да доведе до задълбочаване на икономическите проблеми и да забави ръста на брутния вътрешен продукт.

Икономиките на Испания и Италия показват по-добри резултати, като испанската икономика продължава да изпреварва другите големи икономики от региона благодарение на правителствените разходи и приходите от туризъм. Въпреки това обаче фискалните предизвикателства пред страната остават.


Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.