Анализ | Как биха се отразили американските мита срещу Китай и фондовите пазари?

05.06.2024

Как биха се отразили американските мита срещу Китай и фондовите пазари?

Президентските избори на САЩ наближават и по всичко изглежда, че надпреварата между двамата кандидати за Белия дом – Доналд Тръмп и Джо Байдън – ще бъде оспорвана до последно. На този фон пазарните участници продължават да обмислят как би се отразила победата на всеки един от двамата върху представянето на фондовите пазари.

 

SP500_Daily_Chart

 

Една от големите неизвестни са последните търговски мита, които наложи администрацията на Байдън върху вноса на китайски стоки. И Байдън, и Тръмп предлагат свои политики по отношение на митата. Въпреки че някои от техните коментари може и да са преувеличени, анализаторите смятат, че налагането на нови тарифи е доста вероятно.

Според данни на FactSet около 7% от приходите на компаниите от индекса S&P 500 идват именно от Китай. При равни други условия, намаление на приходите от Китай наполовина би довело до загуба от около 5 долара в печалбата на акция (EPS).

Някои компании, както и цели сектори на американската икономика са зависими от бизнеса с Китай. Влошаване на търговските взаимоотношения между двете най-големи икономики в света може да има сериозни последици както върху икономиките на двете страни, така и върху инфлацията и лихвените политики на централните банки.

Като пример може да разгледаме ситуацията от 2018 година. Тогавашната администрация на Доналд Тръмп наложи първите търговски мита върху вноса на стоки от Китай. А това в комбинация с действията от страна на Федералния резерв повиши волатилността на пазарите.

“Фондовите пазари са близо до историческите си върхове. Ескалирането на търговската война е сред потенциалните рискове по отношение на овладяването на инфлацията”, коментираха анализатори на инвестиционната банка Wells Fargo.

“До изборите в САЩ остават няколко месеца. Поради това предпочитаме да ребалансираме, когато индекса S&P 500 достигне нивата от 5100-5300 пункта. Но при евентуални по-сериозни спадове бихме добавили към портфейлите в очакване на по-високи печалби през следващата година”, допълниха стратезите на банката.

Поглеждайки към предизборната кампания на Доналд Тръмп, ще видим, че бившият американски президент призовава за въвеждане на мито в размер на 60% върху всички китайски стоки. Въпреки че Тръмп посочва митата като начин за защита на американското производство и работници, изследване на института по икономика “Питърсън” показва че налагането на допълнителни митнически тарифи би имало обратен ефект.

Според проучването, ако тези мита бъдат наложени това ще струва на американските потребители около 500 млрд. долара на година (или 1.8% от брутния вътрешен продукт).

“Доста вероятно е тези политики повече да навредят, отколкото да помогнат на американците с ниски и средни доходи, за които се казва, че ще бъдат от полза”, се казва в доклада на “Питърсън”.

Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.