Септември беше дългоочакван месец за голяма част от пазарните участници. Решенията на водещите централни банки за лихвите бяха основен обект на внимание сред инвеститорите. След като през последната повече от една година централните банкери предприеха безпрецедентни за последните няколко десетилетия повишения на лихвите, сега фокусът се насочва към това колко дълго лихвите ще се задържат на тези равнища. И ще видим ли скоро понижения?
Централните банки на най-големите икономики в света заявиха, че ще запазят лихвените проценти толкова високи, колкото е необходимо, за да бъде овладяна инфлацията дори когато 2-годишното агресивно затягане на паричната политика е на път да достигне своя връх.
"По-високи лихвени равнища за по-дълъг период от време" вече е официална позиция на Федералният резерв на САЩ, Европейската централна банка, както и на Банк ъф Ингланд. Последните седмици виждаме, че този израз започва да се повтаря сред все повече централни банкери.
През последните няколко години централните банкери понесоха доста критики. Първите бяха за това, че не са забелязали навреме ускоряващата се инфлация след пандемията. След това пък имаше упреци, че са прекалили със затягането на паричната политика.
Сега пред паричните власти стои друга важна задача: да убедят пазарите, че няма да предприемат намаляване на лихвите преди инфлацията да бъде докарана до целевото ниво от 2%. Тази задача няма да е лесна, особено с оглед на покачващите се цени на петрола.
"Ще трябва да задържим лихвените проценти на сегашните равнища достатъчно дълго, за да гарантираме, че ще си свършим работата по укротяване на ценовия натиск", заяви след последното заседание управителят на Английската централна банка Андрю Бейли. От институцията запазиха основната лихва на ниво от 5.25%.
Подобно бе и посланието, което дойде от Федералния резерв на САЩ. Те запазиха основният лихвен процент в диапазона 5.25-5.50 %, но подчертаха, че ще останат твърди в борбата с инфлацията, която според тях ще се задържи на високи нива до 2026 г.
Председателят на ЕЦБ Кристин Лагард също бе на мнение, че не са изключени по-нататъшни повишения на лихвите в еврозоната. През миналата седмица централните банки на Норвегия и Швеция сигнализираха, че може да се наложи да повишат лихвите отново, като дори Швейцарската национална банка изтъкна перспективата за по-нататъшни повишения на лихвените проценти, въпреки че инфлацията успява да се установи под целевото ниво от 2%.
Централната банка на Турция потвърди ястребовия си тон по отношение на паричната политика. В Азия централната банка на Тайван отбеляза, че политиката на повишение на лихвите продължава да бъде на дневен ред. Южноафриканската централна банка запази основния си лихвен процент непроменен на последното заседание, но политиците отбелязаха, че продължават да са налице про инфлационни фактори, които да доведат до допълнително затягане на паричните условия в страната.
Единствените две централни банки, които правят изключение от всеобщата тенденция са тези на Япония и Китай. И причините са ясни: Япония няма инфлационните проблеми, каквито имат голяма част от западните икономики. Икономическите затруднения, които изпитва Китай пък карат централната банка на страната да разхлабва паричната политика в опит да засили икономическата активност.
Повратна точка
Според Пиер Вунш, който е председател Белгийската централна банка и член на Управителния съвет на ЕЦБ, паричната политика вече е на правилното ниво. "До един момент ЕЦБ изоставаше с повишението на лихвите. Това наложи да наваксваме, в резултат на което предприехме едни по-агресивни повишения. Но мисля, че вече сме наваксали пропуските", заяви Вунш.
Въпреки че инфлацията отбеляза сериозно забавяне спрямо година по-рано, индексът на потребителските цени все още не успява да спадне до целта на централните банки от 2%. Въпреки това повечето инвеститори са скептични относно бъдещите повишения на лихвите.
В публикувания наскоро доклад "Повратна точка за глобалната парична политика", от Capital Economics смятат, че през 2024 година голяма част от централните банки ще предприемат първите понижения на лихвите. Слабостта на китайската икономика и геополитическите рискове се посочват като основни фактори, които ще предизвикат промяна в паричната политика. "Очакваме, че догодина по това време 21 от 30-те големи централни банки ще предприемат намаление на лихвите", посочват в доклада си Capital Economics.
Инвеститорите обаче трябва да имат едно наум. Ръстът в цената на петрола и перспективите за затегнати условия на енергийните пазари до края на тази и началото на следващата година представляват сериозен риск. В случай че поскъпването на енергийните суровини продължи, това би тласнало производствените цени нагоре. А това в определен момент ще се отрази негативно и върху потребителската инфлация, карайки централните банки отново да погледнат в посока нови повишения на лихвите.
Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.